Implanty

Czemu warto rozważyć wszczepianie implantów?

Choć podstawowym zadaniem stomatologów jest utrzymanie u pacjenta naturalnego uzębienia, w niektórych przypadkach najlepszym rozwiązaniem okazuje się usunięcie zęba. Jeżeli wystąpiła taka konieczność, warto jak najszybciej pomyśleć o uzupełnieniu luki w uzębieniu. Warto też wiedzieć, że nawet dopiero planując usunięcie zęba, można od razu zdecydować się na połączenie ekstrakcji z założeniem implantu.

Choć rzadko o tym myślimy, braki w uzębieniu mają bardzo duży wpływ na przyszłą kondycję naszych zębów i dziąseł. Pełne, równe i lśniące zęby dodają także pewności siebie, a psychika pacjenta zdecydowanie na tym korzysta. O zdrowe i ładne zęby chętniej i skrupulatniej się dba, zatem już na tym etapie można stwierdzić, że implanty niosą ze sobą dużo korzyści.

Współczesna implantologia dzięki rozwojowi technologii oferuje takie implanty, że na pierwszy rzut oka nie można ich rozróżnić od naturalnych zębów. W niektórych przypadkach na implantach zakłada się również uzupełnienia protetyczne.

Co nam grozi w przypadku utraty zęba lub kilku zębów?

Gdy tracimy ząb rozpoczyna się cichy, ale bardzo przykry w skutkach proces zanikania tkanek, który prowadzi w efekcie do zapadania się dziąseł i kości. Zmiany te spowodują, że w ciągu zaledwie kilku lat po ekstrakcji, żeby obok luki pozębowej zaczną zmieniać swoje ustawienie – wychylać się i przekrzywiać. Proces ten będzie postępował, a w kolejnych miesiącach pojawić się mogą szpary między wszystkimi zębami w łuku. Tego typu nierówności i wolne przestrzenie mogą spowodować odkładanie się resztek pokarmu, a to już prosta droga do kolejnych schorzeń – próchnicy i paradontozy.

Jak przebiega leczenie?

Przebieg leczenia implantologicznego jest dość czasochłonny i wymaga zaangażowania zarówno ze strony lekarza, jak i ze strony pacjenta. Niezbędne jest również duże doświadczenie stomatologa, zajmującego się implantologią. Po niezbędnej diagnostyce i wykluczeniu wszystkich przeciwwskazań do zabiegu można rozpocząć właściwe leczenie.

Wszystko zaczyna się od wszczepienia implantu, czyli niewielkiego, najczęściej tytanowego, wkrętu w kość żuchwy lub szczęki. Implant będzie w przyszłości pełnił rolę korzenia nowego zęba. Po wszczepieniu implantu rozpoczyna się proces gojenia i zrastania się implantu z kością (osteointegracja). To czas, w którym szczególnie trzeba dbać o higienę jamy ustnej i przestrzegać szczegółowych zaleceń lekarza.

Po zrośnięciu się implantu z kością przechodzi się do procesu założenia korony protetycznej, która stanie się naszym nowym, z wyglądu naturalnym i zdrowym zębem. Co więcej, ponad 97 procent implantów nie tylko bez problemu przyjmuje się, ale nie wymaga żadnych poprawek przez wiele, wiele lat.

Proces gojenia się dziąseł po wszczepieniu implantu trwa około dwóch tygodni, a osteointegracja to od trzech do sześciu miesięcy. Lekarz zaproponuje metody postępowania w czasie gojenia się dziąseł – może zaordynować także środki przeciwbólowe, choć dolegliwości zazwyczaj nie są tak uciążliwe, by stosować silne farmaceutyki.

Czy są przeciwwskazania do wszczepiania implantów?

Nie każdy pacjent kwalifikuje się do zabiegu, a rolą stomatologa jest przeprowadzenie dokładnego wywiadu. Do schorzeń wykluczających implantację należą między innymi problemy z krzepliwością krwi, utrudniająca gojenie się ran cukrzyca, padaczka, osteoporoza, AIDS, choroba alkoholowa czy poważne choroby zębów i błon śluzowych jamy ustnej.

Przeciwwskazaniem jest także ciąża lub zbyt młody wiek pacjenta. Z zasady nie wszczepia się implantów młodszym pacjentom, którzy są jeszcze w fazie rozwoju kości szczęki i żuchwy.

Co warto wiedzieć o zabiegu założenia implantów?

Dbając o Państwa bezpieczeństwo i komfort stosujemy tylko najlepszej jakości implanty. W trakcie zabiegu opiekuje się Państwem zespół złożony z lekarza i asystentki. Zapewniamy najwyższe standardy postępowania, zabieg wykonujemy w warunkach pełnej aseptyki. Czas potrzebny na wprowadzenie pojedynczego implantu jest zbliżony do czasu wykonania wypełnienia w zębie.

Wszyscy pacjenci przed zabiegiem wszczepienia implantów powinni zostać poddani badaniu tomografem komputerowym. Za jego pomocą lekarz oceni stan kości i zębów, położenie zatok szczękowych, a także grubość błony śluzowej, przebieg nerwów i odległość od dna jamy nosowej. Pełen obraz jest niezwykle ważny dla sprawnego, szybkiego i skutecznego procesu implantologicznego. Zabieg „osadzenia” implantu przeprowadzany jest w sterylnych warunkach i w znieczuleniu miejscowym. Bezpośrednio po zadziałaniu znieczulenia, chirurg nacina dziąsło na szczycie wyrostka zębodołowego lub usuwa ząb, w miejscu umieszczenia implantu. Miejsce to, zwane miejscem osadzenia, przygotowane jest w sposób bardzo staranny. Sterylnymi, specjalistycznymi wiertłami do danego systemu implantologicznego lekarz przygotowuje łoże pod wszczepienie implantu. Dopiero wtedy z idealnie sterylnego opakowania wyjęty zostaje implant i natychmiast umieszczony w miejscu osadzenia. Następnie implant zostaje zakryty śrubą gojącą, a dziąsło nad implantem zostaje zaszyte.

Po zabiegu chirurgicznym pacjent otrzymuje zimny okład. Pacjent po zabiegu może odczuwać skutki znieczulenia (zawroty głowy, senność), dlatego też zaleca się przebywanie w tym dniu w towarzystwie drugiej osoby. Należy również pamiętać, że w dniu zabiegu niewskazane jest samodzielne prowadzenie pojazdów mechanicznych. Zapobiegawczo pacjent dostaje od lekarza recepty na leki: przeciwobrzękowe, przeciwbólowe (bóle po zabiegu zdarzają się nie częściej niż po ekstrakcji, a czasem w ogóle nie występują), antybiotyk i leki osłonowe przy terapii antybiotykowej.